StatCounter

joi, 25 octombrie 2012

Lista tristeţii (foşti deţinuţi politici care ne-au părăsit) - Vasile Tivadar



S-a născut la 28 septembrie 1930 în comuna Rona de Jos, judeţul Maramureş. A absolvit o şcoală postliceală de contabilitate. După 5 ani în care s-a ascuns în munţi, a fost arestat la 9 martie 1953 şi condamnat la 20 de ani muncă silnică. A executat pedeapsa în închisorile: Sighet, Satu Mare, Jilava, Oradea, Aiud, Gherla, Lugoj, Galaţi, Salcia. A fost eliberat la 23 iunie 1964.
Vasile Tivadar ne-a părăsit joi, 24 octombrie.
Un interviu cu el realizat de Alin Mureşan, la 22 martie 2007, a fost publicat în volumul I al seriei „Experienţe carcerale în România comunistă”, Polirom, 2007. Din acest interviu redau un fragment:

     „Mai ţineţi minte data când v-au prins, când aţi fost arestat?
Păi o murit Stalin pe 5 martie [1953]... şi pe 8 sau 9, cam aşa. Dar în hârtii au trecut 11. Atunci m-au prins pă mine, şi pă el [Ioan Rusu] a doua zi, că noi eram despărţiţi, n-am mai putut să stăm împreună, am stat separat.
Şi cum v-au prins?
În viaţă am avut trei vise care s-au împlinit exact, fără tălmăciri, cum se spune. În ’52, toamna, eram în partea cealaltă a comunei, în pădure şi atunci am visat celulele... Şi mi-a venit un dor să trec pe-acasă, să vad casa... Am coborât în comună, şi numa’ m-am uitat... lampa era stinsă, n-am trecut pe-acasă. Numai mi-o venit un dor... parcă presimţeam că o să fiu arestat şi am stat în colţul casei şi m-am uitat un timp... pe urmă am traversat şi am trecut în cealaltă parte a comunei. Deci am visat atunci celulele. Nu mi-am dat seama că sunt celule decât după ce am fost arestat, când am ajuns acolo, că altfel nu ştiam, că n-am fost nicodată. Pe urmă, al doilea vis, a fost cu arestarea. Şi o să vă spun cum a fost. Când am fost arestat în ’53, seara i-am spus unchiului că plec şi voi veni peste o săptămână-două, nu era problemă, puteam să merg, să vin, că dormeam în pod, în fân... Era iarnă, dar aveam culcuş în fân, şi seara, noaptea am plecat... Când, după un kilometru, ce mi-o venit, să mă întorc... fără niciun motiv. Şi am amânat pentru a doua zi să plec. M-am întors, m-am urcat în pod şi ghinionul a fost că m-am şi dezbrăcat. Aveam cioareci, cum le spune, pantaloni d-ăştia groşi, haină şi opinci. M-am şi descălţat... Altădată când presimţeam ceva dormeam îmbrăcat. Atunci m-am dezbrăcat, m-am băgat în culcuş, că aveam acolo cergă... şi noaptea visez că-s înconjurat de Securitate cu câini... Cum m-am trezit, repede m-am încălţat şi m-am îmbrăcat, pe întuneric. Şi când mi-am aranjat culcuşul, deja, în timpul ăsta, or început câinii să latre. Îmi dădeam seama că era adevărat ce-am visat... Am stricat tot culcuşul să nu se vadă, cerga am aruncat-o în altă margine acolo în pod, m-am dat jos, cum era şură, locul unde se ţine fân sau ceva.. şi aveam poartă înspre curte şi înspre afară. Am vrut să ies pe poartă în afară, acolo era deja unu’ cu automatu’, şi numa’ dacă-l omoram puteam să trec de el. Am trecut prin iesle, prin grajd, pe la vite în partea cealaltă... acolo altul. Mi-am dat seama că n-am nicio şansă să scap. M-am întors înapoi şi m-am pus în şură jos, sub iesle. Eu cunoşteam metoda lor, că am aflat-o din alte locuri. Ei trebuiau să arunce tot fânul... M-am acoperit numai cu o furcă de paie, aşa cât să nu mă vadă... şi ei trebuia să arunce tot fânul pe mine. Şi io rezistam, stăteam acolo toată ziua şi seara apăi vedeam eu cum plecam, că ei puneau pază vreo două sau trei zile unde se întâmpla’ cazuri din astea... No, m-am acoperit cu puţin fân... Ei o trecut... i-am auzit când au căutat prin pod, prin casă... Unchiu’ o spus că n-are niciun străin, că n-are pe nimeni, că el ştia că io îs plecat, n-a ştiut că io m-am întors, era liniştit că nu-s acolo. Da’ într-un fel cred că a fost mai bine că m-a prins. Cum zic, a trecut pe lângă mine, da’ ei nu s-au urcat în fân şi i-au spus unchiului: Unchiule, aruncă fânul jos! După vreo trei furci de fân, s-a răzgândit comandantul şi l-o oprit să nu mai arunce fânul. Şi zice: Ia, adă câinele! Câinele o trecut pe lângă mine şi trebuia în capăt să urce pă scară în pod, să ieie mirosul... Şi când o ajuns la ultimul fuscel, nu ştiu cum a alunecat câinele... Şi atunci m-a călcat pe picior un miliţian sau securist. Eu n-am ştiut să-mi trag picioarele... Da, da’ io am visat cum m-a înconjurat cu câinele... şi că am fost prins... Deci, cum v-am spus, visul s-a adeverit... Şi când m-a călcat el s-a speriat şi de spaimă tot automatul l-a descărcat, da’ în acoperiş. Şi bine că nu i-o împuşcat pe ăia din pod, că zicea că i-am omorât eu. El de frică: Stăi! La stânga: Trăiţi, tovarăşu’ comandant!
    Şi cum casa lu’ unchiu era într-o margine de comună... n-am avut ce face, şi am plecat cu ei pe jos la maşină, tot pă unde cu o seară înainte am vrut să plec... L-au arestat şi pă bătrân, pe unchiu’, şi pe fecioru’ lui. Mergând, eram înconjuraţi şi-n stânga, şi-n dreapta, şi-n faţă, şi n-aveam voie să discutăm, da’ am apucat de le-am şoptit, i-am sfătuit, să nu recunoască nimic. Şi la maşină m-am întâlnit şi cu primaru’, că şi el o fost luat acolo să asiste la arestare.”

Niciun comentariu: