StatCounter

miercuri, 31 iulie 2013

Lista tristeţii (foşti deţinuţi politici care ne-au părăsit) - Pr. Tertulian Langa



S-a născut la 26 octombrie 1922 în Târgu Mureş. A urmat cursurile Facultății de Filosofie, ale celei de Filologie şi al celei de Psihologie. După finalizarea studiilor a funcţionat o vreme la Bucureşti ca asistent al profesorului G.G. Antonescu de la Pedagogie.
A fost arestat în aprilie 1948 şi condamnat la 20 de ani muncă silnică. A executat pedeapsa în închisorile Jilava, Pitești, Văcărești, Gherla, Aiud, Lugoj, Galaţi, Grădina şi Salcia. A fost eliberat la 24 iunie 1964.
După eliberare, la 20 decembrie 1964 a fost hirotonit preot.
După 1990 a fost numit în funcţia de Vicar General al Eparhiei Greco-Catolice de Cluj-Gherla.
A scris 15 monografii profesionale pe linie sociologică, a tradus Noul Testament şi Psaltirea. A fost un prolific publicist, cu numeroase articole şi interviuri în ziare şi reviste, și intervenții la posturi de radio naţionale sau din străinătate. Una dintre cele mai importante lucrări ale sale este „Trecând pragul tăcerii”, publicată în 2009 la Editura Muzeului Literaturii Române, în care își prezintă pe larg experiențele din temniţele comuniste.



Un amplu interviu cu Pr. Tertulian Langa realizat de Alin Mureșan în 27 mai 2007 a fost publicat în volumul II din seria Experiențe carcerale în România comunistă. În acest interviu, întrebat dacă privind în urmă are sau nu regrete, Pr. Langa a răspuns:
„Nu! Dimpotrivă, am o mare recunoştinţă. În primul rând pentru capitalul de jertfă pe care mi l-a dat Dumnezeu. Şi consider că jertfa aceasta mi-a cerut-o Dumnezeu şi am acceptat-o cu toată seninătatea, ştiind că ea poate să fie folosită de Iisus aşa cum crede El. Şi pentru faptul că am întâlnit în închisoare oameni care L-au cunoscut pe Dumnezeu prin mine şi s-au mântuit prin intermediul meu... Un om s-a mântuit, pentru că în timp ce îl alimentam, încercam să-l fac să vorbească, şi îi spuneam: «Ghiţă, îţi pare rău de păcate?» Nu răspundea. «Ghiţă, îţi pare rău de păcate?» A început să mă imite şi credeam că numai reproducea cuvintele mele, ca un ecou. Şi-am insistat: «Ghiţă, îţi pare rău de păcate?» Iar drept răspuns, pe tâmplele lui Ghiţă au şiroit lacrimile. Și-am zis: «Doamne, iartă-l!» Acest moment mi l-a dat Dumnezeu ca mulţumire. Un om a murit împăcat cu Dumnezeu, cerându-şi iertarea pentru păcatele lui. Şi-acesta a fost un moment de mare valoare pentru mine. Dar câte alte suflete am întâlnit în închisoare care l-au găsit pe Dumnezeu acolo, şi pentru care i-am mulţumit lui Dumnezeu că i-a adus acolo în închisoare, ca să-l găsească pe Dumnezeu, pentru că afară nu ştiau să-l caute!
Pr. Tertulian Langa s-a stins la 30 iulie 2013.

Niciun comentariu: